افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

آغاز پروژه خط آهن هرات - خواف در افغانستان

عملیات اجرایی پروژه احداث خط آهن هرات - خواف، که افغانستان را به شبکه راه آهن ایران و اروپا پیوند می دهد، و بهره برداری از جاده شصت کیلومتری هرات - فاریاب با حضور معاونان روسای جمهور افغانستان و ایران آغاز شد.

روز شنبه 7 اسد (29 ژوئیه)، علی سعیدلو معاون اجرایی رییس جمهور ایران و احمد ضیاء مسعود معاون اول رییس جمهور افغانستان، عملیات اجرایی پروژه احداث راه آهن 191 کیلومتری هرات - خواف را آغاز کردند.

با اجرای این پروژه، افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می شود و از طریق شبکه راه آهن سراسری ایران، به شبکه راه آهن ترکیه - اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس راه پیدا می کند. توافقنامه اجرای این پروژه، در سفر ماه جوزا (مه) گذشته حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به ایران به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، هزینه اجرای این پروژه، از محل بودجه جاری دولت این کشور تامین می شود. افغانستان از معدود کشورهای جهان است که راه آهن ندارد.

برخی از کارشناسان افغان می گویند احداث راه آهن افغانستان، در دهه دوم قرن بیستم، در زمان حاکمیت امان الله خان آغاز شد، اما بیش ده کیلومتر از احداث آن در شمال غرب کشور (مرز تورغندی در هرات) نگذشته بود که حکومت امان الله خان با کودتای مخالفانش سقوط کرد.

در صورت اجرای پروژه خط آهن هرات - خواف، حمل نقل کالا و مسافر در افغانستان، دستخوش تحول گسترده ای خواهد شد.

افغانستان با پیوند یافتن به راه آهن سراسری ایران، از طریق ترکیه به شبکه راه آهن اروپا نیز راه خواهد یافت. همچنین، بخش زیادی از بار حمل و نقل جاده ای کالا میان افغانستان و بندرهای ایرانی خلیج فارس نیز، می تواند به راه آهن منتقل شود.

ایرنا گزارش داده است که 77 کیلومتر از این راه آهن 191 کیلومتر که در داخل خاک ایران واقع می شود، از محل بودجه داخلی ایران، و 61 کیلومتر دیگر، از محل کمکهای بلاعوض این کشور برای بازسازی افغانستان تامین خواهد شد.

 

پیوند هرات به شمال افغانستان

معاونان روسای جمهور دو کشور، همچنین بهره برداری قسمتی از جاده ارتباطی هرات - فاریاب را افتتاح کردند.

جاده شصت کیلومتری هرات - ارملق در این مسیر، که با هزینه سی میلیون دلاری ایران به بهره برداری سپرده شده، تا شهر میمنه ولایت فاریاب ادامه خواهد یافت و به عنوان بخشی از شاهراه حلقه ای افغانستان، قرار است هرات را به هشت ولایت شمالی و شمال غربی کشور پیوند دهد.

 

احمد ضیاء مسعود و علی سعیدلو معاونان روسای جمهور ایران و افغانستان، ساعاتی پس از افتتاح این دو پروژه، در مورد چگونگی بازسازی افغانستان و مشارکت ایران در این روند بحث و گفتگو کردند.

جاده دوغارون به هرات که مهمترین مسیر ارتباطی بین ایران و افغانستان به شمار می رود با هزینه ۶۰ میلیون دلاری ایران بازسازی شده است.

ساخت این جاده ۱۲۲ کیلومتری که از دوغارون در مرز ایران شروع شده و به شهر هرات در افغانستان می رسد بخشی از کمک ۲۵۰ میلیون دلاری ایران به بازسازی افغانستان است که تفاهم نامه آن در سال ۱۳۸۱ بین دو کشور منعقد شده بود.

ایران در نشست بازسازی افغانستان در توکیو ژاپن آمادگی خود را برای پرداخت ۵۶۰ میلیون دلار کمک به صورت بلاعوض و اعتبارات بانکی جهت بازسازی افغانستان اعلام کرده بود.

 

واسع سروش در هرات

منبع: bbcpersian.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد