افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

آغاز مرحله پایانی احداث شاهراه حلقه ای افغانستان

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان دو پروژه بزرگ بازسازی شاهراه و تامین انرژی برق را در ولایت شمالی فاریاب افتتاح کرد.

برای اجرای پروژه بازسازی شاهراه فاریاب - بادغیس، ۱۳۵ میلیون دلار هزینه در نظر گرفته شده است. رییس جمهور افغانستان در نخستین سفرش پس از پنج سال به ولایت دور افتاده فاریاب در شمال این کشور، ضمن آغاز کار این پروژه ها گفت که دولت افغانستان تلاش خواهد کرد به تمام نیازمندی های اولیه مردم فاریاب رسیدگی کند.

احداث شاهراه اندخوی (در ولایت فاریاب) تا بالامرغاب در ولایت همجوار بادغیس که نزدیک ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و ظرف دو سال به بهره برداری سپرده خواهد شد، یکی از این پروژه هاست.

کوریای جنوبی مسوولیت اجرای این پروژه را به عهده خواهد داشت که زمینه کاریابی برای دهها افغان را هم فراهم کرده است.

بانک جهانی در همکاری با کشور هند هزینه ۱۳۵ میلیون دلاری این پروژه را تامین کرده که با اجرای آن، کار احداث شاهراه حلقه ای افغانستان تکمیل خواهد شد. آقای کرزی همواره با تاکید بر اهمیت احداث و بازسازی شاهراه حلقه ای افغانستان گفته است که این پروژه زمینه رونق یافتن تجارت و رشد اقتصاد افغانستان را فراهم خواهد کرد.

 

برق

 

پروژه دوم که آقای کرزی در ولایت فاریاب افتتاح کرد، تامین انرژی برق برای ساکنان این ولایت است. با اجرای این پروژه، به زودی انرژی برق در ولسوالی های دولت آباد، شیرین تگاب، خواجه سبز پوش و میمنه، مرکز ولایت فاریاب در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. برق فاریاب از کشور همسایه ترکمنستان تامین می شود.

بازسازی جاده و تامین انرژی برق، دو خواسته دیرینه مردم ولایت فاریاب بود که تازه زمینه تحقق آن فراهم شده است. اسماعیل خان، سهراب علی صفری، اعظم دادفر، نور محمد قرقین، وزیران انرژی، فواید عامه، تحصیلات عالی و شهدا و معلولان افغانستان به همراه سفیران کشورهای کشورهای هند، چین و کوریای جنوبی، رییس جمهور افغانستان را در این سفر همراهی می کردند.

بسیاری از مردم ولایت فاریاب نسبت به کندی روند بازسازی و "بی توجهی" دولت افغانستان به امور این ولایت شکایت هایی دارند. اما حامد کرزی در سخنرانی به مردم گفت که به تمام مشکلات محیطی آنها رسیدگی خواهد شد. ولی او تاکید کرد که بازسازی و بازتوانی مناطق عقب افتاده افغانستان، روندی است که بیش از هر چیز دیگر به زمان نیاز دارد.

یک هفته پیش از سفر رییس جمهور افغانستان به شهر میمنه، تدابیر امنیتی شدید روی دست گرفته شده بود. آقای کرزی به مردم ولایت فاریاب قول داد که زمینه بازار یابی تولیدات صنایع دستی از جمله قالین بافی و لبنیات ولایت فاریاب را رونق خواهد داد.

منبع:  bbcpersian.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد