افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

گزارش بانک جهانی در باره مشکلات سرمایه گذاری در افغانستان

جواد صمیمی در کابل

منبع: bbcpersian.com 

 

گزارش اخیر بانک جهانی در باره رشد سرمایه گذاری در افغانستان، بر اساس بررسی بیش از ۳۰۰ شرکت خصوصی در پنج ولایت افغانستان تهیه شده است

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود، 'عدم دسترسی سرمایه گذاران به زمین و نبود برق' در افغانستان را، از موانع کلیدی در برابر سرمایه گذاری در این کشور خوانده است.

بر اساس این گزارش، با آنکه فضای سرمایه گذاری در افغانستان بهبود یافته است، اما هنوز هم چالشهای زیادی در برابر رشد تجارت و سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد.

گزارش اخیر بانک جهانی در باره رشد سرمایه گذاری در افغانستان، بر اساس بررسی بیش از ۳۰۰ شرکت خصوصی در پنج ولایت افغانستان تهیه شده است.

این گزارش، ایجاد اداره ای به منظور حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان و آوردن اصلاحات درنظام مالی و گمرکی این کشور را، گامهای مهمی در راستای رشد سرمایه گذاری خوانده است.

از سوی دیگر، گزارش بانک جهانی حاکی از وجود موانع و چالشهای جدی در برابر سرمایه گذاران و بازرگانان در افغانستان است.

سید محمود یکی از مسئولان دفتر بانک جهانی که این گزارش را آماده کرده است، وجود فساد اداری و ندادن زمین به سرمایه گذاران را از جمله موانع و مشکلاتی می داند که تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان را با چالشهای جدی روبرو کرده است.

وی "نا امنی" را هم به "موانع جدی" در برابر سرمایه گذاری در افغانستان می می افزاید.

این مسئول بانک جهانی می گوید: "تا زمانی که امنیت سرمایه گذاران کاملا تامین نشود، نباید افغانستان انتظار جلب سرمایه گذاری های بزرک را داشته باشد".

سید مصطفی کاظمی عضو مجلس نمایندگان و وزیر سابق تجارت افغانستان، عدم توزیع زمین به سرمایه گذاران خارجی را در چهارسال گذشته جدی ترین مانع در راستای جلب سرمایه گذاری در افغانستان می داند.

هدایت امین ارسلا، وزیر تجارت افغانستان، وجود مشکلات و موانع در برابر سرمایه گذاری و تجارت در کشورش را می پذیرد، اما تاکید می کند که با اجرای استراتژی پنج ساله دولت، این مشکلات برطرف خواهد شد.

شماری از سرمایه گذاران خارجی در حاشیه کنفرانس لندن نیز مشکل زمین را با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان درمیان گذاشتند و از او خواستند تا زمان عهده دار بودن ملکیت زمین برای سرمایه گذاران خارجی بیش از ۵۰ سال باشد.

در گزارش اخیر بانک جهانی از دولت افغانستان خواسته شده است تا به منظور بهتر شدن سرمایه گذاری در این کشور، دولت باید در برنامه مالی و حقوقی خود اصلاحاتی را وارد کند و همچنین برنامه منظمی را برای ارایه خدمات بهتر تجارتی تدوین کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد