افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

افغانستان فردا

در این وبلاگ به وضعیت اقتصادی افغانستان پرداخته می‌شود

حضور 'پررنگ' هند در عرصه بازسازی افغانستان

سعید حقیقی در کابل

منبع: bbcpersian.com 

 

 

در ۵ سال گذشته هند از کشور های عمده در بازسازی افغانستان بوده است. این کشور نزدیک به ۶۰۰ ملیون دلار برای بازسازی افغانستان تعهد کرده است.

هند نخستین کشور همسایه افغانستان است که میزبانی یک کنفرانس مهم به منظور ادامه تعهد کشورهای جهان و منطقه در زمینه بازسازی و تامین امنیت افغانستان را به عهده می گیرد.

هند تنها در عرصه تامین انرژی برق در افغانستان نزدیک به دوصد میلیون دلار تعهد کرده است و میلیونها دلار دیگر در سایر عرصه ها، از جمله حمل و نقل و جاده سازی، به افغانستان کمک کرده است.

مقامات افغانستان، حضور هند در عرصه بازسازی کشورشان را پررنگ می دانند.

 

بهداشت

 

بیشتر افغانها با نام بیمارستان ایندرا گاندی در قلب شهر کابل از گذشته ها آشنا هستند. این بیمارستان در ۵ سال گذشته با کمکهای هند، بار دیگر قادر به ارایه خدمات بیشتر پزشکی شده است. هند در بازسازی بیمارستان ایندرا گاندی، میلیونها دلار هزینه کرده است.

دکتر خلیل الله معاون بیمارستان ایندرا گاندی می گوید این بیمارستان در حال حاضر نیز با کمک های هند قادر به ارایه خدمات است و در چند سال گذشته بخشهای تازه ای نیز در آن فعال شده است.

 

برق

 

کمکهای هند، عمدتا در عرصه تامین انرژی برق، بازسازی مکاتب، احداث مراکز بهداشتی و جاده سازی تمرکز یافته است. محمد امین منصف معاون وزارت انرژی افغانستان می گوید هند در زمینه بازسازی سیستم برق این کشور دوصد میلیون دلار کمک کرده است.

افزون بر آن، پروژه بزرگ بازسازی سد (بند برق) سلما در هرات، با هزینه ۸۰ میلیون دلار، از مهمترین پروژه هایی خوانده شده که هند به عهده گرفته است.

پروژه های برق افغانستان تا دو سال دیگر به گفته مقامات آماده بهره برداری می شود و به این صورت افغانستان به انرژی برق دست می یابد. مقامات در وزارت انرژی افغانستان می گویند که در حال حاضر تنها ۱۱ درصد ساکنان این کشور به برق دسترسی دارند.

 

حمل و نقل و جاده سازی

 

از سوی دیگر کشور هند در عرصه جاده سازی نیز میلیونها دلار به افغانستان کمک کرده و همچنین در زمینه ارایه خدمات شهری ۴۰۰ دستگاه موتر سرویس ( اتوبوس) و ۲۰۰ دستگاه موتر مسافربری کوچک را به ارزش ۲۰ میلیون دلار در اختیار افغانستان گذاشته است.

 

محمد غوث وفا رییس ملی بس افغانستان می گوید این موتر ها در ۳۱ شهر افغانستان در حال ارایه خدمات به شهروندان هستند.

او می افزاید هند ۲۰۰ دستگاه دیگر موترهای کوچک مسافربری را نیز به این تصدی کمک می کند.

 

آموزش و پرورش

 

در عرصه آموزش و پرورش نیز هند سالانه ۵۰۰ بورسیه را در اختیار وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گذارد تا شماری از جوانان افغان بخت آموزش در دانشگاههای این کشور را بیابند.

سالها پیش حامد کرزی رییس جمهور کنونی افغانستان نیز در یکی از این دانشگاه ها مصروف آموزش بود.

از دیگر کمکهای هند در بازسازی افغانستان باید از ساختمان جدید پارلمان این کشور یاد کرد که با هزینه ۲۵ میلیون دلار کمک هند ساخته می شود.

در حال حاضر نیز که در هند کنفرانس همکاری های منطقه ای جریان دارد گفته می شود که در آن افغانستان در عرصه بازرگانی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی به زمینه های تازه ای اقتصادی دست می یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد